Berikut merupakan contoh penulisan analisis SWOT dalam report akhir.
BUSINESS
PROJECT ANALYSIS AND FINDINGS
(ANALISIS DAN HASIL PROJEK
PERNIAGAAN)
PENDAHULUAN
Pada bahagian ini akan
diterangkan secara terperinci analisis data yang telah dilakukan dan dapatan
yang diperoleh daripada kajian yang telah dijalankan. Bab ini dibahagikan kepada
dua bahagian iaitu analisis terperinci dan analisis umum.
ANALISIS
SWOT
Analisis S.W.O.T adalah satu kaedah atau proses yang biasa digunakan
dalam perancangan dan persediaan dalam sesuatu perniagaan. S.W.O.T adalah
merupakan singkatan kepada ayat Strengths, Weaknesses, Opportunities and
Threats. Objektif pembentukan S.W.O.T ini adalah bertujuan untuk menilai
analisis dalaman dan luaran yang dapat membantu pembentukan atau mempengaruhi
sesuatu kejayaan. Strength dan Weaknesses adalah merupakan analisis dalaman
manakala Opportunities dan Threats adalah analisis luaran.
Seramai 30 individu terlibat dalam analisis ini iaitu 10 daripada
kalangan pelajar, 10 daripada orang awam dan 10 daripada pensyarah Politeknik
Kota Kinabalu. Mereka telah memberikan pandangan mereka mengenai produk kami.
Hasil daripada pandangan mereka yang kami kumpul, kami telah rumuskan seperti
yang ditunjukkan pada Jadual 1 di bawah.
Jadual
1: Analisis SWOT
Berdasarkan kepada Jadual
1 di atas, terdapat 4 kategori yang akan diterangkan. (boleh rujuk
a) STRENGHT(KEKUATAN)
Kekuatan
produk perniagaan kami adalah sumber daya dan kemampuan yang boleh digunakan
sebagai asas untuk membangunkan keunggulan kompetitif. Kekuatan syarikat kami
adalah seperti berikut:
·
Paten
·
Nama-nama jenama yang kuat
·
Reputasi yang baik di antara para
pelanggan
·
Kos keuntungan
·
Menguntungkan akses kepada rangkaian
pengedaran
b)
WEAKNESS(KELEMAHAN)
Dalam
analisis ini, kami mendapati terdapat beberapa kelemahan pada produk kami. Kelemahan
ini berpunca daripada kelemahan pengeluaran dan kelemahan sumber yang kami peroleh.
Kelemahan ini juga disebabkan pengurusan organisasi syarikat kami yang masih
baru beroperasi. Sementara kapasiti ini boleh dianggap sebagai kekuatan yang
pesaing tidak boleh berkongsi juga boleh dianggap sebagai lemah jika pelaburan
yang besar dalam kapasiti perkilangan mencegah syarikat dari memberi reaksi
yang cepat terhadap perubahan persekitaran yang strategik. Antara kelemahan
kami adalah:
·
Kurangnya perlindungan paten
·
Nama jenama yang lemah
·
Reputasi yang kurang baik
·
Kurangnya akses kepada sumber daya
alam terbaik
·
Struktur kos tinggi
c)
OPPOTUNITY(PELUANG)
Analisis
SWOT yang dijalankan juga menunjukkan terdapat persekitaran luaran yang boleh
mendedahkan peluang baru untuk keuntungan dan pertumbuhan. Beberapa peluang
tersebut merangkumi berikut:
·
Kedatangan teknologi baru
·
Tidak memenuhi keperluan pelanggan
·
pelonggaran peraturan
·
Pengeluaran halangan perdagangan
antarabangsa
d)
THREAT(ANCAMAN)
Walau
bagaimanapun, hasil analisis SWOT juga mendapati perubahan persekitaran luaran
juga boleh hadir ancaman bagi sesuatu syarikat. Ancaman tersebut ialah:
·
Munculnya produk pengganti
·
Pengeseran selera pelanggan dari
produk-produk syarikat
·
Peraturan Baru
·
Hambatan Perdagangan meningkat
Sumber:
0 comments:
Post a Comment