RSS
This nice dating theme is compatible with WordPress 2.8, ready for threaded comments come with WP 2.8, and tested on various major web browsers. For better usability, we integrated the widely.
ads

CARA PENULISAN BUSINESS PROJECT ANALYSIS AND FINDINGS (ANALISIS DAN HASIL PROJEK PERNIAGAAN)

Thursday, March 19, 2020




Berikut merupakan contoh penulisan analisis SWOT dalam report akhir.


BUSINESS PROJECT ANALYSIS AND FINDINGS

(ANALISIS DAN HASIL PROJEK PERNIAGAAN)



PENDAHULUAN
Pada bahagian ini akan diterangkan secara terperinci analisis data yang telah dilakukan dan dapatan yang diperoleh daripada kajian yang telah dijalankan. Bab ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu analisis terperinci dan analisis umum.

ANALISIS SWOT
Analisis S.W.O.T adalah satu kaedah atau proses yang biasa digunakan dalam perancangan dan persediaan dalam sesuatu perniagaan.  S.W.O.T adalah merupakan singkatan kepada ayat Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Objektif pembentukan S.W.O.T ini adalah bertujuan untuk menilai analisis dalaman dan luaran yang dapat membantu pembentukan atau mempengaruhi sesuatu kejayaan. Strength dan Weaknesses adalah merupakan analisis dalaman manakala Opportunities dan Threats adalah analisis luaran.
Seramai 30 individu terlibat dalam analisis ini iaitu 10 daripada kalangan pelajar, 10 daripada orang awam dan 10 daripada pensyarah Politeknik Kota Kinabalu. Mereka telah memberikan pandangan mereka mengenai produk kami. Hasil daripada pandangan mereka yang kami kumpul, kami telah rumuskan seperti yang ditunjukkan pada Jadual 1 di bawah.




Jadual 1: Analisis SWOT

Berdasarkan kepada Jadual 1 di atas, terdapat 4 kategori yang akan diterangkan. (boleh rujuk

a) STRENGHT(KEKUATAN)

Kekuatan produk perniagaan kami adalah sumber daya dan kemampuan yang boleh digunakan sebagai asas untuk membangunkan keunggulan kompetitif. Kekuatan syarikat kami adalah seperti berikut:

·                     Paten
·                     Nama-nama jenama yang kuat
·                     Reputasi yang baik di antara para pelanggan
·                     Kos keuntungan
·                     Menguntungkan akses kepada rangkaian pengedaran

b) WEAKNESS(KELEMAHAN)

Dalam analisis ini, kami mendapati terdapat beberapa kelemahan pada produk kami. Kelemahan ini berpunca daripada kelemahan pengeluaran dan kelemahan sumber yang kami peroleh. Kelemahan ini juga disebabkan pengurusan organisasi syarikat kami yang masih baru beroperasi. Sementara kapasiti ini boleh dianggap sebagai kekuatan yang pesaing tidak boleh berkongsi juga boleh dianggap sebagai lemah jika pelaburan yang besar dalam kapasiti perkilangan mencegah syarikat dari memberi reaksi yang cepat terhadap perubahan persekitaran yang strategik. Antara kelemahan kami adalah:

·                     Kurangnya perlindungan paten
·                     Nama jenama yang lemah
·                     Reputasi yang kurang baik
·                     Kurangnya akses kepada sumber daya alam terbaik
·                     Struktur kos tinggi

c) OPPOTUNITY(PELUANG)

Analisis SWOT yang dijalankan juga menunjukkan terdapat persekitaran luaran yang boleh mendedahkan peluang baru untuk keuntungan dan pertumbuhan. Beberapa peluang tersebut merangkumi berikut:

·                     Kedatangan teknologi baru
·                     Tidak memenuhi keperluan pelanggan
·                     pelonggaran peraturan
·                     Pengeluaran halangan perdagangan antarabangsa


d) THREAT(ANCAMAN)

Walau bagaimanapun, hasil analisis SWOT juga mendapati perubahan persekitaran luaran juga boleh hadir ancaman bagi sesuatu syarikat. Ancaman tersebut ialah:

·                     Munculnya produk pengganti
·                     Pengeseran selera pelanggan dari produk-produk syarikat
·                     Peraturan Baru
·                     Hambatan Perdagangan meningkat


Sumber:



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: